U bent hier
U bent hier
Determinanten van gedragsontwikkeling bij kinderen en jongeren met Cerebrale Parese
![]() |
Lisa Messely Peter Prinzie |
Spreker:
Prof. Dr. Sarah De Pauw
Affiliatie:
Universiteit Gent, Vakgroep Orthopedagogiek
Abstract:
Uit internationaal onderzoek blijkt dat een kind dat opgroeit met Cerebrale Parese (CP) drie tot vijf keer meer kans heeft om gedrags- en emotionele problemen te ontwikkelen dan een kind met een typische ontwikkeling. Meer bepaald worden, onafhankelijk van het type CP, internaliserende, sociale interactie en aandachtsproblemen frequent gerapporteerd. Echter, er bestaan zeer grote individuele verschillen tussen deze kinderen en jongeren: sommigen worstelen met extreem probleemgedrag, terwijl anderen zich relatief vlot en probleemvrij ontwikkelen.
Het TO.GO-project (Temperament, Opvoeding en GedragsOntwikkeling) bestudeert – in samenwerking met acht Vlaamse voorzieningen – hoe kind-, gezins- en contextfactoren kunnen helpen om deze grote verschillen in psychosociale ontwikkeling bij kinderen en jongeren met cerebrale parese (6-14 jaar) te verklaren. Deze bijdrage beschrijft de aard en ernst van gedragsproblemen en gaat na welke impact autismesymptomen en temperamentskenmerken van het kind hebben op de ontwikkeling van gedragsproblemen over 1 jaar heen. Tenslotte bekijken we welke impact deze gedragsproblemen hebben op de levenskwaliteit van de persoon zelf en zijn/haar directe omgeving.